درگیری شغلی

درگیری شغلی

درگیری شغلی

درگیری شغلی

مقاله تفکر انتقادی

تفکر انتقادی

هدف از این پژوهش، بیان و بررسی تعاریف متعدد و مختلف از تفکر انتقادی است.
نتایج: صاحب نظران گوناگون از اصطلاحات متفاوتی برای تشریح کار کرد و فعالیت‏‌‌های تفکر انتقادی بهره جسته اند.
در حالی که تعاریف ارایه شده به شناسایی ابعاد مختلف مفهوم تفکر و اندیشه انتقادی پرداخته اند، خط سیر مربوط به تفکر انتقادی مشخص و واضح است، یعنی ارزیابی و تجزیه و تحلیل کردن محتوای یک موضوع در دست بررسی به منظور فهم محتوای آن که از طریق یک فرایند بازنگری دقیق و نیرومند انجام می‌گیرد.
در این مقاله ابتدا به بحث و بررسی تفکر انتقادی پرداخته و سپس جایگاه آن در مکتب اسلام مورد بحث قرار گرفته و در خاتم راهکار‌‌هایی برای ایجاد یک کلاس درس انتقادی و ویژگی‏‌‌های تکالیف انتقادی اشاره شده است در قرن نوزدهم جان استوارت میل منطق اسگرایی را در مق ابل قیاس ارسطویی مطرح کرد.
تفکر انتقادی صورت جدیدی از منطق است که اولا سعی می‌کند مفاهیم ساده را در برخورد انتقادی با افراد و ارزیابی افکار به کار گیرد.
ثانیا از دستاوردهای بخش‏‌‌های دیگر فلسفه مثل فلسفه زبان، معنا شناسی، نشانه شناسی و معرفت شناسی و امثال آن کمک می‌گیرد تا به سادگی بتواند افکار مختلف را ارزیابی کنم.
ایده اصلی این تفکر این بود که روش‏‌‌های فلسفی و روش‏‌‌های فکر کردن را به درون جامعه بیاورند که تنها راه آن از طریق آموزش و پرورش و نهادینه کردن آن است.
برای اینکه این کار انجام شود متون فلسفی محض ر ا کنار گذاشته و سعی کرده‏‌اند موضوعات فکری مناسب و مورد نیاز کودکان را وارد داستان‏‌ها بکنند و از این طریق آن را به آموزش و پرورش تزریق کنند مقاله حاضر با بررسی تفکر انتقادی، ضرورت آموزش تفکر انتقادی را در کلاس مورد تاکید قرار می‌دهد، همچنین به بررسی نگرش اسلام به تفکر پرداخته است.
تفکر انتقادی چیست؟ چه اهمیتی در آموزش و یادگیری دارد؟ رشد و آموزش تفکر انتقادی در کلاس‌های درس چگونه است؟ و چه کاربردهایی می‌تواند برای اولیای تعلیم و تربیت داشته باشد ؟ این مقاله بر آن است تا پاسخگوی این پرسش‌ها و برخی پرسش‌های دیگر باشد.
در این بررسی تعاریف مختلفی از تفکر انتقادی معرفی شده‌اند.

منبع :  مقاله  تفکر انتقادی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.